Autor:
Erlend Dobrowolski
Program Partner
Z pandemią Covid-19 i lockdownem ze zdwojoną siłą ujawniły się słabości tradycyjnego podejścia do zarządzania warsztatami blacharsko-lakierniczymi. Jak nigdy dotąd pożądane są rozwiązania gwarantujące produktywność. I tym bardziej przedsiębiorcom powinno zależeć na cięciu kosztów.
Galopujący wzrost cen surowców, energii oraz kosztów pracownika to aż nadto obciążeń, a przecież są jeszcze problemy będące pochodną absencji pracowników. Od czego zacząć program naprawczy? Czołowi integratorzy rozwiązań dowodzą, że największe pokłady niewykorzystanych zasobów tkwią na polu… komunikacji. Poczynając od zdiagnozowania aktualnie wypracowanych czy po prostu przyjętych w warsztatach blacharsko-lakierniczych sposobów zarządzania. A często od pokutujących przykładów trwonienia czasu i pieniędzy.
Okazuje się bowiem, że to właśnie na polu komunikacji (klient - biuro obsługi klienta - hala) można osiągnąć niewyobrażalne oszczędności. Zwłoka w decyzyjności? To koszt, to niepowetowana strata – także wizerunkowa.
Kosztorysowanie naprawy na podstawie dokumentacji zdjęciowej, kontakt zdalny z klientem czy z opiekunem floty, obieg dokumentów podpisanych elektronicznie, bo z wykorzystaniem funkcjonalności oprogramowania, a wreszcie nadzór nad procesem rozliczeń, windykacji, weryfikacji dokumentów szkodowych… Te i inne z pozoru błahe czynności można automatyzować, by biuro obsługi klienta pracowało zdalnie lub w systemie hybrydowym.
Wdrożyliśmy kompleksowy program opieki dla warsztatów nastawionych na sukces rynkowy. U fundamentów systemu wdrożonego systemu legły założenia lean managment i workflow, które wpływają na usprawnienie pracy i zwiększają zyski.
Kosztorysowanie naprawy na podstawie dokumentacji zdjęciowej, kontakt zdalny z klientem czy z opiekunem floty, obieg dokumentów podpisanych elektronicznie, bo z wykorzystaniem funkcjonalności oprogramowania, a wreszcie nadzór nad procesem rozliczeń, windykacji, weryfikacji dokumentów szkodowych… Te i inne z pozoru błahe czynności można automatyzować, by biuro obsługi klienta pracowało zdalnie lub w systemie hybrydowym.
Wdrożyliśmy kompleksowy program opieki dla warsztatów nastawionych na sukces rynkowy. U fundamentów systemu wdrożonego systemu legły założenia lean managment i workflow, które wpływają na usprawnienie pracy i zwiększają zyski.
Lean managment + workflow = BP Flow
Te dwa słowa kluczowe odnoszą się do przepływu pracy – w sposobie przepływu informacji pomiędzy takimi obiektami jak klient, biuro obsługi klienta, pracownicy hali napraw blacharsko-lakierniczych. Kluczem do sukcesu jest dziś szczupłe zarządzanie i określenie sposobu przepływu dokumentów pomiędzy pracownikami wykonującymi pewien zalgorytmizowany zespół czynności. Dowodzi tego ponad 150 wdrożeń, które przeprowadziliśmy z sukcesem.
Gdzie tkwi przewaga programu zarzadzania oferowanego przez naszą firmę? Jak każde narzędzie informatyczne, także to jest po prostu niewzruszone na przywary człowieka. Weźmy prosty przykład. Klient dzwoni do warsztatu z pytaniem o status naprawy rozbitego samochodu. Doradca, jeszcze przed odebraniem telefonu, może wpisać numer dzwoniącego w przeglądarce.
Gdzie tkwi przewaga programu zarzadzania oferowanego przez naszą firmę? Jak każde narzędzie informatyczne, także to jest po prostu niewzruszone na przywary człowieka. Weźmy prosty przykład. Klient dzwoni do warsztatu z pytaniem o status naprawy rozbitego samochodu. Doradca, jeszcze przed odebraniem telefonu, może wpisać numer dzwoniącego w przeglądarce.
W mig odszuka zlecenie, więc przywita klienta słowami: „Dzień dobry, jak się domyślam dzwoni Pan w sprawie samochodu, który jest obecnie lakierowany i jak widzę, wszystko przebiega sprawnie, więc ten będzie do odbioru bez zbędnej zwłoki”. I tu kolejna przewaga zalgorytmizowanego podejścia. Biuro obsługi klienta może podejrzeć nie tylko status naprawy. Parametryzacja procesów pozwoli w dowolnej chwili zareagować, gdyby okazać się miało, że przekroczono koszty np. materiałów lakierniczych. Każda taka fiszka to także podgląd do informacji tak kluczowych, jak np. akceptacja dodatkowych kosztów przez ubezpieczyciela.
Z doświadczeń wyniesionych podczas wdrożeń systemu wynika, że średnio podczas dniówki mistrz hali poświęca aż 2,5 godziny czasu na sprawy, które mogą być domeną oprogramowania. Do wyobraźni przemawia, że taki koordynator BOK codziennie na krokomierzu miał zarejestrowane aż 15 kilometrów – aż tyle przechodził po obiekcie, by przekazywać informacje i pilnować przebiegu napraw.
Z doświadczeń wyniesionych podczas wdrożeń systemu wynika, że średnio podczas dniówki mistrz hali poświęca aż 2,5 godziny czasu na sprawy, które mogą być domeną oprogramowania. Do wyobraźni przemawia, że taki koordynator BOK codziennie na krokomierzu miał zarejestrowane aż 15 kilometrów – aż tyle przechodził po obiekcie, by przekazywać informacje i pilnować przebiegu napraw.
Kontrola kosztów, wyliczenia rentowności
Tak duża wdrożeń systemu to optymalizacja procesów w warsztatach blacharsko-lakierniczych, która daje wymierne rezultaty w postaci zwiększania zyskowności. W etapowanie procesów napraw nie bez powodu zaangażowano algorytmy programu komputerowego. To dzięki temu na każdym etapie można w sposób metodyczny planować i realizować zadania. A gdy tylko pojawi się alert – błyskawicznie reagować. Zarządzając zasobami ludzkimi z poziomu programu nie jesteśmy zdani na własną intuicję. Alerty programu komputerowego w sposób zasadniczy porządkują procesy.
I co istotne dla uczestników rynku aftermarket, nasza propozycja jest w pełni skalowalna, a to oznacza, że gwarantująca efektywne podnoszenie rentowności zarówno małych jak i dużych warsztatów wyspecjalizowanych w naprawach blacharsko-lakierniczych.
I co istotne dla uczestników rynku aftermarket, nasza propozycja jest w pełni skalowalna, a to oznacza, że gwarantująca efektywne podnoszenie rentowności zarówno małych jak i dużych warsztatów wyspecjalizowanych w naprawach blacharsko-lakierniczych.
Kolejną wartością dodaną systemu proponowanego przez Program Partner - jest jego „szycie na miarę” – oznacza to, że jesteśmy w stanie dopasować indywidualnie zakres informacji które pomoże nam analizować wskazany program do zarzadzania pracą na serwisie a także indywidualnie wyraportujemy niezbędne informacje.